söndag, september 05, 2010

Valupptakt!

Den stora dagen närmar sig med stormsteg! Den 19de september är det dags, dags för oss medborgare att rösta, att utnyttja vår demokratiska rättighet, att välja hur vi vill att vår framtid ska se ut!

Mitt val är relativt enkelt för jag gillar välfärd och tycker att unga ska ha jobb och få samma lön som alla andra! Jag tycker att om man råkar ut för en olycka, privat eller i sitt arbete, så ska man få hjälp med försörjning i form av sjukpenning. Jag gillar att sjukvård och tandvård är gratis för alla barn och att alla barn ska ha rätt till utbildning.

Jag vill ha kortare arbetsveckor med full lön, och då behöver inte kvinnor gå ner i tjänst när barnen är små och förlora viktiga pensionspengar, det är ju trots allt oftast kvinnorna som "offrar" sig för oavlönat hemarbete. Utan hemarbetet delas mer lika i förhållandet när man har mer tid över.

Jag vill bo i ett samhälle där alla är lika värda. Jag vill inte att pensionärer ska straffbeskattas, jag gillar inte att den ynka procenten som är rikast i vårt land blir ännu rikare när ca 25% av de som har det sämst får det sämre. Vi fick kanske mer tillbaka i plånboken av Reinfeldt, men oandra sidan blev fack, a-kassa och annat, för högern, viktigheter dyrare. Man ska inte behöva välja mellan a-kasse avgift och mat till sina barn, för det är fel!

Återkommer!

Inga kommentarer: