söndag, mars 29, 2009

Snart 30.

Om 11 dagar fyller jag 30år, herregud! Jag tycker inte att jag är en 30-åring. På näthinnan finns en bild av en 30-årig och är då en snorpackad brud i blå ögonskugga och permanentat hår, som jag skaffade mig i min ungdom och jag tycker inte riktigt att den bilden stämmer med mig!
Istället är jag gift, husägare, student & snart tvåbarnsmamma. Jag har varken blå ögonskugga eller permanentat hår och är sällan snorpackad, sen har jag ju inte heller fyllt 30 än!

I veckan var jag & Melker på öppna förskolan i Höör med en kompis och hennes barn. Mina tidigare erfarenheter av öppna förskolor har jag från Bara och en mystant som bara är snäll, trevlig och gullig och inte prackar på en religionen. I Höör tar man detta med Gud, Jesus och Noaks ark på fullaste allvar. Här skule det sjungas en bön innan fikat, i ett minikapell sjöng vi sånger och läste en bön och efter detta sjöng vi om alla djuren på Noaks ark. Och tanterna som höll i det var väldigt noga med att poängtera att det måste vara en mamma & en pappa, inte en gång utan säker 8 gånger.

Men snälla, säger jag! Jag försöker lära min son att vara tolerant och att alla är lika värda och kärlek är vackert och inte knuttet till et kön. Så hädanefter får vi nog gå innan sångstunden eller så får jag ha seriösa samtal med Melker om detta med Gud. Fast jag har ju sett DOGMA och lärt mig att Gud är en kvinna, så som den feminist jag är så heter hon numera Gudrun!

Ja, jag säger då det dessa religösa tokar. Påven och hans idé om att kondomer sprider HIV, hm. Tydligen kan man säga vad fan som helst så länge det kommer från Gudrun. Jag tycker påven ska ta det lugnt med nattvardsvinet och kanske testa att röka lite gräs i Holland istället, det är kanske en drog som passar honom lite bättre och ger då kanske färre halucinationer!

Puss & Kram




Inga kommentarer: