torsdag, juli 17, 2008

Bokpassion

Jag har en stor passion här i livet, förutom TV då, och det är böcker. Jag var aldrig mycket för skolan när jag var i grundskole åldern, men jag har alltid älskat att läsa. I mina tidiga tonår läste jag Verginia Andrews och drömde mig bort i hennes världar, harlequin romaner gick jag över till när jag läst ut Andrews alla böcker. Kan tyckas pinsamt, men harlequins romantiska världar är perfekt för en nybörjar kvinna.

Idag blev det ingen cykel, då de var lite dyra för att impuls köpa Johan får nog själv välja en. Jag har ett par kandidater, men men. Det blev två böcker till mig, vilken överraskning! En bok om mammors kamp för sina barn och en deckare. Jag har så svårt att motstå böcker som är blödiga och bäst är ju om de är baserade på verkliga händelser. Och en deckare.

Hennig Mankell var nog den som först introducerade mig i den världen, sen hittade jag Lisa Marklund och min senaste deckar kärlek är Camilla Läckberg. Läckberg läste jag en artikel om innan hennes debutroman Isprinsessan kom. Hon var ekonomen från Fjällbacka, som jag känner väl till och besökt många gånger eftersom min bästis morföräldrar bodde där, i artikeln stod att hon fått en deckarkurs i julklapp. Jag tyckte det var inspirerade eftersom jag själv gått i författardrömmar i många år. Sagt och gjort, ut kom boken och nu kan jag inte få nog av hennes böcker.

Det finns så klart andra genrer som tilltalar mig och en författare man inte får glömma när man bloggar om böcker är Kerstin Thorvall. Om man inte tilltalas av hennes böcker, då smaken är väldigt individuell, så måste man i alla fall ge henne en eloge för språket och hennes meningsbyggnader. En fröjd att läsa. Måste bara nämna Marianne Fredriksson också och två böcker av henne som måste läsas är Älskade barn och så klart Simon och ekarna. Ska man bara läsa en bok i livet så måste det vara Simon och ekarna.

Nu ska jag sätta mig med en skön deckare och njuta av att det är sommar, inte för att jag märker det på vädret. Kalendern visar juli.

Puss

Inga kommentarer: