torsdag, juli 31, 2008

Min märkliga mamma

Böcker är min passion, som jag tidigare nämnt. Mig äger ingen av Åsa Linderborg läser jag just nu, en underbar skildring av en annorlunda barndom som hon själv upplevt. Boken känns ärlig och jag kan dra många paralleller till min egen barndom.Pappa var missbrukare, liksom Liderborgs, och Svensson. Vi hade villa, Volvo, vovve och åkte på husvagnssemester.

Poängen jag vill komma till är att min mamma har, sen hon skiljde sig med pappa, föraktat det mesta med sitt förra liv. Hon köpte i och för sig ett hus med sin nya man, skaffade två hundar och blev väl en slags Svensson. Men husvagn nej det skulle hon aldrig kunna tänka sig, vänner som skaffat husvagn har hon nästintill idiotförklarat!

Sen hände det som över en natt, eller det var faktiskt så att hon bara ringde en dag och sa: "Vi har köpt husvagn"! Va? Jaja, det kan ju vara åldern, hon är strax över 50, som gör att det inte blir så många långresor. Fast hon skyller på att nu när de har hundar kan de inte bara "sticka iväg", hon kan inte heller flyga så långt som till Thailand, som hon gärna annars hade besökt. (De var i Kina för ett par år sen).


Jag skrev i ett inlägg igår att jag är impulsiv, inte lika mycket nu som jag var för bara ett par tre år sen, eller innan Melkers uppkomst i magen. Jag har dock lugnat ner mig och trodde i mitt stilla sinne att det berodde på att jag hade blivit äldre och mer
mogen, men nu börjar jag ifrågasätta den förklaringen. Mamma med sina dryga 50år på nacken och livserfarenheter med sig som om hon skulle varit 200år , borde inte hon vara mindre impulsiv?


Det kan ju vara så också att hon bara vill vara trendig. Mamma bantar ALLTID och jag menar verkligen alltid, hon har säkert gått ner över 150kg under sin livstid! Hon bryr sig om mode och vill vara kanske lite mainstreem, men absolut inte sticka ut. Och det trendigast man kan göra denna sommaren är ju just husvagnssemester!
Det hon i alla fall inte ska bli är långliggare, de har i nuläget husvagnen på en och samma camping till september. Så detta kan bli en följetång om min mammas märkliga bravader.

Vad vet jag kanske en gåta för Dan Brown att knäcka!

Inga kommentarer: