torsdag, juli 17, 2008

Konsten är inte att bli smal, utan att förbli smal

Då kom det nya bantningsrön igen, jag blir så trött av all denna kroppshysteri och dessa dieter för att råda bot på badringen runt magen. Trots detta har jag troligtvis provat alla dieter som existerat. Vikt väktarna är jag mest nöjd med, men nu visar nya studier att denna är den mest ineffektiva. Enligt Ben-Gurionuniversitetet i Israel är dieter med mycket fett och inga eller väldigt lite kolhydrater de mest effektiva. Märkligt, tycker jag, är att studien pågick i två år och resultatet blev 3,3kg, 4,6kg och 5,5kg i viktnedgång.

Oavsett vilken av dieterna jag valt så hade den viktnedgången inte gjort mig nöjd, på TVÅ år.

Jag undrar vad man gör efter önskad viktnedgång med tillexempel Atkins. Ingen kan ju leva på en strikt diet i all evighet, så någon gång måste man börja äta kolhydrater igen. Då är det lätt att man återgår till de matvanor man hade innan dieten, de vanor som gjorde en fet. Jag tror att det handlar om att förändra sin livsstil och sina vanor, det är nog det mest långsiktiga.

Fredrik Paulún sa vid en föreläsning att fetceller byts ut ungefär var tredje månad. Så fetvalken på magen är inte från förra året, utan den är helt färsk!

Inga kommentarer: