onsdag, juli 30, 2008

Folk är fan dumma i huvudet!

Läste den här artikeln (http://sydsvenskan.se/skane/article351607.ece) i dagens sydsvenskan, fast i pappersupplagan på Höörs vårdcentral. I den versionen hade man med "röster från allmänheten" gällande sol och solskyddsfaktor. Och ibland, eller ganska ofta, blir jag så trött på att folk inte kan ta sitt förbannade ansvar! Många svarade: nej inte använde de faktor inte, jag har solat i 35år och min hud tål det, jag blir lätt brun osv... Är folk helt dumma i huvudet?

Att vara brun är inte ett skydd mot de farliga UV-strålarna. Och visst det kan väl kvitta om folk smörjer sig eller ej, men nej inte för mig. Om idioterna inte smörjer sig så ökar risken för hudcancer ganska kraftigt och när de får cancer behöver de vård som du och jag ska betala. Jag är inte snål och tycker att alla har rätt till vård, men de pengarna som dessa människor kostar vården hade kunna gå till bättre behövande - och det är många. Kan folk inte bara smeta på smörjan så att de slipper belasta sjukvården med dessa självförvållade åkommor? Jag vill fan inte betala det i alla fall!

Njut och var smart!

2 kommentarer:

Anonym sa...

att knalla runt i bar överkropp är inget som solskyddsfaktor ska behövas för här hemma i sverige, om det inte är så att tröjan endast åker av när det är 35 grader varmt mitt på dagen, lägger man sig däreomt ner och solar så kan de va bra att ha skydd, då kommer ju solen åt på ett helt annat och aggresivare sätt. altså, vänjer man huden vid solen undan för undan så tål man de ju bättre också, precis som det är med händerna och mankar, kontorshänder pallar inte lika hårt arbete på en gång som ett par härdade smedhänder. så funkar det.

Camilla sa...

Anonym, nej det kan ju tyckas att det inte SKA behövas, men det behövs. Du kan ju inte "vänja" din hud vid UVstrålar, de är ju lika skadliga oavsett hur mycket du utsätter huden för solen. Det bruna, som många eftersträvar, är inget skydd bara döda hudceller. Men om du tror på det, så får det stå för dig. Det är inte underbyggt av någon forskning i alla fall!
/Camilla